حقوق زندانیان غیرایرانی رعایت شود
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

اطلاعیه و بیانیه

 

دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان: گزارشگران حقوق بشر کردستان طی اطلاعیه ای وضعیت تعدادی از زندانیان سیاسی و امنیتی غیرایرانی را به قرار ذیل تشریح نموده است. در همین رابطه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز بیانیه ای صادر کرده که در پی می آید:

الف- اطلاعیه گزارشگران حقوق بشرکردستان

هم اکنون تعدادی از افراد غیرایرانی به اتهام های سیاسی و امنیتی در زندان های ایران بسر می برند که از حقوق منطبق با استانداردهای جهانی برخوردار نمی باشند، اسامی و وضعیت برخی از این زندانیان بشرح زیر است:

1-    حسن طفاح عبدالحسین، 85 ساله، تبعه عراق و ساکن دوبی، وکیل دعاوی و از رهبران سابق حزب کمونیست عراق است که در مردادماه سال 1386 در تهران بازداشت و به اتهام ارتباط با دول متخاصم به 15 سال حبس و تبعید به زندان رجایی شهر محکوم شده که حکم وی قطعی و هم اکنون در زندان مذکور بسر می برد. نامبرده به دلیل کهولت سن و بیماری های متعدد وضعیت مناسبی ندارد، وی هر چند ماه یکبار امکان چند دقیقه تماس تلفنی با افراد خانواده اش در خارج از ایران دارد.

2-    رمضان احمد کمال، 33 ساله و اهل کردستان سوریه است که در سال 1387 در مرز ایران و ترکیه دستگیر و به اتهام عضویت در یک گروه کردی غیرایرانی به ده سال حبس و تبعید در زندان رجایی شهر محکوم شده است. نامبرده در جریان بازداشت، بازو، کتف و صورتش مورد اصابت گلوله قرار گرفته، بطوری که دست راست وی بطور کامل فلج و از کار افتاده است. گفته می شود بدلیل مخالفت دستگاه امنیتی، تاکنون امکان معالجه و عمل جراحی، بازوی وی فراهم نشده است. رمضان احمدکمال بدلیل دوری از خانواده امکان دریافت هیچگونه کمک هزینه مالی از طرف خانواده خود ندارد. علاوه بر مشکلات مالی نامبرده طی سه سال گذشته امکان تماس و یا ملاقات نداشته و از خانواده خود هیچ گونه خبر و اطلاعی ندارد.

3-    باتیر شاه محمداف، 34 ساله متولد روسیه و شهروند ترکمنستان می باشد که به اتهام جمع آوری اطلاعات برای کشورهای یادشده در خردادماه 1388دستگیر و به 20 سال حبس محکوم شده و حکم وی قطعی گردیده است. نامبرده 6 ماه در سلول انفرادی بوده و هرازگاهی نیز به بند 209 منتقل می شود، شاه محمداف که حدود دو سال است در زندان اوین بسر می برد بیش از 9 ماه است که هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته و طی مدت بازداشت و حبس از ملاقات با اعضای خانواده، همسر و دو فرزندش محروم بوده است.

4-    چاری مراداف، 35 ساله، شهروند ترکمنستان و دانشجوی ادبیات فارسی در ایران است که به اتهام ترجمه مطالب برای شخص ردیف 3 فوق و همکاری با نامبرده و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به 21 سال حبس محکوم شده که حکمش قطعی شده و حدود دو سال است که در زندان اوین بسر می برد. نامبرده به دلیل مشکلات مالی و عدم امکان دریافت کمک هزینه از سوی خانواده خود ناگزیر به کار عمومی هم بندیان خود می باشد، مراداف تاکنون امکان ملاقات و دیدار با خانواده خود را نداشته است.

5-    هالیل کورتوروش، 35 ساله، تبعه ترکیه و از اهالی شهر بورسا است، نامبرده به اتهام همکاری با یک گروه مذهبی ترک و سفر به پاکستان و به دلیل اتمام مدت گذرنامه و اقامت غیرقانونی در ایران از 6 ماه پیش در بازداشت بسر می برد و تاکنون دادگاهی نشده است. نامبرده به دلیل بی اطلاعی از خانواده خود تاکنون چند بار اقدام به خودکشی، خودزنی و اعتصاب غذا کرده است. کورتوروش دارای همسر و یک فرزند 2 ساله است وی طی مدت بازداشت تنها دو بار به مدت چند دقیقه موفق به تماس تلفنی با خانواده شده است.

6-    شعیب سپاهی الو، 25 ساله تبعه ترکیه و از اهالی شهر بورسا است نامبرده به اتهام عضویت در یک گروه مذهبی ترکی و سفر به پاکستان و اقامت غیرقانونی در ایران، بیش از 6 ماه است که در بازداشت به سر می برد. نامبرده چندین بار اقدام به خودزنی و اعتصاب غذا کرده است سپاهی لو تاکنون دادگاهی نشده است.

7-     عامر محمد لولا، 33 ساله و تبعه کشور مصر است که از 6 ماه پیش به اتهام ارتباط با گروه مذهبی در افغانستان و سفر به ایران دستگیر و زندانی شده است، نامبرده تاکنون امکان تماس با خانواده خود را نداشته و در مضیقه مالی قرار گرفته است. تا زمان تهیه این گزارش عامر محمدلولا دادگاهی نشده است.

8-    محمدولید بدر، 35 ساله و تبعه مصر است. نامبرده متاهل و دارای دو فرزند است و از 6 ماه پیش در ایران دستگیر و تاکنون امکان تماس با اعضای خانواده خود نداشته و به همین دلیل امکان دریافت کمک هزینه از خانواده خود را ندارد. ولید بدر تاکنون دادگاهی نشده است

9-    جاشوا فتال  و شین بائر دو شهروند آمریکایی اند که از یک سال و نیم پیش تاکنون در بازداشت و در بند 209وزارت اطلاعات بسر می برند. این دو نفر به همراه خانم سارا شورتز در یک سال و نیم پیش در کردستان های مرزی کردستان توسط نیروهای انتظامی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شده اند. این افراد که گفته می شود کوهنورد و از گردشگران هستند، متهم به جمع آوری اطلاعات یا جاسوسی برای دولت ایالات متحده گردیده اند.

10- علاوه بر افراد یادشده، دهها نفر زندانی عرب و کرد غیر ایرانی، به اتهام هایی از قبیل ارتباط با گروه های مذهبی سنی و یا گروه های افراطی مذهبی در بند 209 وزارت اطلاعات و زندان رجایی شهر به سر می برند که وضعیتی مشابه زندانیانی که اسامی آنها ذکر شد، دارند.

از نکات قابل توجه اینکه، اغلب زندانیان غیرایرانی آشنایی با زبان فارسی ندارند و از قوانین ایران نیز بی اطلاع اند  این افراد عموماً امکان دریافت کمک هزینه مالی از خانواده های خود ندارند و به همین دلیل ناچار به مصرف غذایی بدون کیفیت زندان هستند. بعلاوه از نظر مالی و لباس و پوشاک سخت در مضیقه اند، نکته دیگر اینکه افرادی که دادگاهی شده اند بدون حضور وکیل و مترجم در دادگاه حاضر شده اند و گفته می شود در مواردی مترجم آنها در دادگاه بازجوهای وزارت اطلاعات بوده است.

ب- بیانیه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

همانگونه که در اطلاعیه گزارشگران حقوق بشر کردستان آمده است هم اکنون دهها نفر از افراد غیرایرانی به اتهام های سیاسی و امنیتی در زندان های ایران بسر می برند، این افراد بدلیل عدم آشنایی با زبان و قوانین حاکم بر دستگاه های امنیتی و قضایی، بدون تردید مورد ظلم و بی عدالتی و نیز آزار روحی و روانی قرار گرفته اند. علاوه بر این برخی از این افراد مدت های مدیدی است که از خانواده و عزیزانشان دور بوده و یا از آنها بی اطلاع اند.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان بر این باور است که در ارتباط با نحوه بازداشت، چگونگی محاکمه و حبس افراد غیرایرانی، مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، اصول و قواعد و استانداردهای جهانی رعایت نشده است. این سازمان خواستار تعیین وضعیت افراد بلاتکلیف، تجدیدنظر اساسی در احکام صادره علیه این دسته از زندانیان، رعایت حقوق آنها طبق قواعد، اصول و استانداردهای بین المللی و نیز آزادی فوری زندانیان بی گناه غیرایرانی است.

تهران: 16 تیرماه 1390/7جولای2011


July 7th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها